Sistemele ERP au aparut in anii ’60, initial ca aplicatii pentru companiile mari si foarte mari, care aveau procese complexe, indeosebi in zona productiei si a managementului stocurilor. Dar de la un anumit volum de activitate si nivel de complexitate a activitatii, toata lumea resimte lipsa unui sistem ERP, iar cel mai acut e resimtita de catre management care nu dispune de o imagine de ansamblu asupra activitatilor, nu poate controla ce se intampla in companii si, in consecinta, nu poate lua deciziile corecte.
Inainte de a implementa un ERP, de obicei, companiile se confrunta cu urmatoarea situatie:
- exista mai multe softuri care pentru fiecare departament- contabilitatea are un program de contabilitate, aprovizionarea un program de stocuri, cei de la vanzari un CRM etc.
Realizarea unor raportari sintetice se realizeaza cu dificultate, iar erorile de agregare a informatiei apar intotdeauna pentru ca nu exista trasabilitatea in sistem.
O companie in ziua de azi nu poate functiona fara sa aiba un sistem informational bine pus la punct. Informatia trebuie sa circule, sa fie stocata si filtrata, sa fie utilizata pentru a lua decizii.
Un sistem ERP asigura suportul informational pentru procesele de afaceri si ofera, inainte de toate, o imagine completa si corecta asupra ceea ce se petrece in cadrul unei companii.
Sa ne gandim la ROI
Este important de mentionat faptul ca un sistem ERP genereaza un ROI pozitiv doar daca este bine implementat si utilizat.
Nu este ca o investitie intr-un depozit bancar, unde depui banii si apoi astepti dobanda.
E nevoie ca functionalitatile sale sa fie folosite de catre utilizatori, ca acestia sa inteleaga sistemul. ERP-ul aduce beneficii mai ales in ceea ce priveste optimizarea stocurilor, imbunatatirea relatiilor cu partenerii, scaderea costurilor cu raportarile.
Unele pot fi relativ usor cuantificate (de exemplu, putem calcula care ar fi beneficiile daca minimizam stocurile), altele mai greu. In general, cu cat implementarea va fi mai extinsa si va afecta mai multe departamente, cu atat beneficiul este mai mare.
Avantajele unui ERP vin din integrare, din capacitatea acestuia de a reuni laolalta informatii din toate departamentele unei companii.
Putine companii ne cer sa calculam un ROI inainte de implementare, desi noi am putea-o face si cu siguranta ar fi benefic; exista insa o perceptie intuitiva asupra viitoarelor beneficii, iar asta este suficient pentru a face pasul.
Avantajele ERP
Un ERP poate imbunatati activitatea din cadrul unei companii, fiindca informatia nu mai este dispersata, exista reguli de lucru, raportare in timp real.
De pilda, sunt nevoiti sa compileze tot felul de raportari pentru management, raportari care intr-un sistem ERP se obtin prin cateva click-uri.
Relatia cu partenerii se imbunatateste si ea simtitor, se poate realiza schimbul de date electronice si nu de putine ori, posesia unui astfel de sistem poate fi o conditie obligatorie a unei colaborari cu firmele din afara.
O piata de 102 milioane de euro si creste
Potrivit estimarilor fimei de consultanta Pierre Audoin Consultants, in 2014 piata ERP (software si servicii) s-a ridicat undeva la 102 milioane EUR. Iar pentru 2015 se estimeaza o crestere, dar probabil undeva sub 5%.
Oferta devine tot mai bogata, de la an la an. Avem jucatori mari internationali, dar si vendori locali in crestere. Zona de Cloud se extinde si ea.
De multe ori, angajatii dintr-o companie sunt nevoiti sa faca multe lucruri care nu aduc valoare adaugata companiei.
Citeste intregul articol pe Business24