Companiile care comercializează stocuri furnizează uneori și servicii conexe, care trebuie să se regăsească și ele pe documentele de vânzare. Serviciile de transport sunt exemplul cel mai la îndemână. În contabilitate, serviciile se înregistrează direct pe cont contabil, deci urmează un flux diferit al înregistrării contabile față de înregistrarea stocurilor.
În Dynamics 365 Business Central (și în versiunile mai recente de Dynamics NAV – începând cu NAV 2016) se pot defini însă și articole de tip ”serviciu”, articole care nu au stoc, dar care se comportă similar cu un articol obișnuit și pot fi utilizate pentru înregistrarea serviciilor la cumpărare sau la vânzare. Folosirea unui astfel de articol generează mai multe avantaje, dintre care cel mai important probabil este acela că cine operează pe documentele de cumpărare sau vânzare nu trebuie să cunoască conturile contabile pe care se înregistrează serviciile.
De asemenea, zona stocurilor în Business Central este cea mai dezvoltată din punct de vedere al funcționalităților și raportărilor, ceea ce înseamnă că și articolele de tip serviciu pot beneficia de acestea. De exemplu, se pot stabili politici de preț și discount la nivel de articol, diferențiate funcție de clienți, grupe de clienți sau cantitate.
Definirea unui articol de tip serviciu se face similar cu cea a unui articol obișnuit, diferența e dată de setarea de pe câmpul ”Tip”, unde în mod implicit este valoarea ”Stocuri”, ea va fi schimbată cu valoarea ”Serviciu”:
Pentru articolele de tip serviciu grupa de înregistrare stoc e dezactivată, iar pentru grupa de înregistrare contabilă produs trebuie să avem grijă să definim o grupă specifică serviciului respectiv și să să o asociem articolului. De obicei, grupa specifică de produs este asociată unei grupe implicite de înregistrare TVA produs și atunci aceasta se va completa automat.
Articolul de tip serviciu se poate apoi folosi pe documentele de vânzare și cumpărare, precum orice articol.
Evident, nu va exista nicio mișcare de stoc asociată acestui tip de articol, dar informațiile financiare și de profitabilitate privind tranzacțiile cu acesta sunt disponibile și pot fi analizate în diverse raportări specifice stocurilor. De exemplu, în raportul ”Vânzări per client/articol”:
Elian Solutions este parte a Bittnet Group, activând de peste 15 ani în piață ca implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics 366 Business Central. Având o echipă de peste 70 de angajați și un portofoliu de peste 250 de clienți, Elian Solutions este unul dintre cei mai importanți parteneri Microsoft pentru sistemele ERP.