Intensificarea prezenței în zona internațională și creșterea numărului de proiecte livrate îi vor aduce anul acesta furnizorului de software de business Elian Solutions o cifră de afaceri cu 50% mai mare.
IT-ul este un domeniu în care producătorii de talie mondială setează ritmul, iar dacă vrei, în calitate de partener, să îți păstrezi statutul, trebuie să fii la zi cu noile tehnologii și cu dinamica pieței, care este mult mai mare în ultimii ani decât în trecut, este părerea lui Iulian Motoi (foto), chief executive officer (CEO) al Elian Solutions (parte a diviziei de tehnologie a Bittnet Group pentru soluții de business ERP – enterprise resource planning), despre această industrie.
În același timp, mai spune el, există potențial local, există loc de dezvoltare tehnologică și cerințe din partea companiilor românești, la fel cum există potențial mare și pe plan extern, în colaborare cu parteneri externi care pot aduce inovație, experiență, resurse financiare și acces la noi piețe. În acest context, Elian Solutions are mai multe planuri de dezvoltare în România și în alte țări, având proiecte noi care să-i faciliteze o creștere accelerată.
Primul semestru din 2023 a adus un plus de 55% pentru Elian Solutions, care a anunțat afaceri de 8.513.293 de lei (1,72 milioane de euro). Prin comparație cu primele șase luni din 2022, compania a avut o ascensiune semnificativă pe fiecare dintre cele trei direcții specifice de business ale sale: vânzarea de licențe (segment cu o creștere de 81%), serviciile de implementare (care au crescut cu 50% ca urmare a livrării de proiecte în mod susținut) și serviciile de suport (cu un avans de 22%).
Piețele externe
„Pentru anul curent, am stabilit obiectivul ambițios de a crește cifra de afaceri cu 50% față de anul trecut. (…) Intenționăm să menținem același trend de creștere accelerată, atât prin extinderea echipei, cât și prin creșterea numărului de proiecte livrate. În plus, lansarea licențierii de tip software as a service (SaaS) anul trecut va juca un rol esențial în această creștere, contribuind la consolidarea veniturilor recurente din abonamentele lunare.“, detaliază Iulian Motoi.
În 2022, afacerile companiei au ajuns la 11.938.112 lei (2,42 milioane de euro). Planurile de business se concentrează acum pe intensificarea prezenței în zona internațională, cu servicii directe pentru piețele din Europa și Statele Unite ale Americii. Astfel că vor fi furnizate servicii de implementare și suport pentru soluția Microsoft Dynamics 365 Business Central, atât standard, cât și personalizat, pe cerințele de business ale fiecărei companii, indiferent de domeniul de activitate.
„Este pentru prima dată când mergem în mod dedicat pe aceste piețe și investim în acest sens, scopul fiind să creștem numărul de proiecte livrate în afara României. Din 2015 am livrat proiecte mari, cu un număr mediu de peste 70 de utilizatori pe proiect. Și toate au presupus implementări multicompanie, cu diverse linii de business în România și peste hotare. Avem peste 180 de implementări în România și în țări precum Elveția, SUA, Bulgaria, Olanda, Danemarca.“, punctează Motoi.
Investiția într-un asemenea proiect, care vizează o piață externă, include atât partea financiară, cât și timpul alocat de către echipă, iar bugetul pornește de la 90.000 de euro, amortizarea investiției fiind estimată să se realizeze între opt luni și un an, odată cu primele proiecte livrate.
„Focusul nostru pentru acest an și pentru următorii doi ani sunt țări precum SUA, Spania, Danemarca, Olanda, Norvegia, Portugalia, Belgia, Italia și Marea Britanie, însă rămânem deschiși și nu refuzăm propunerile venite și din alte țări.“
Dar care sunt serviciile cele mai solicitate?
„Primele servicii de care clientul are nevoie sunt cele de implementare: cerințe de afaceri, diagnostic, analiză, proiectare, programare, testare internă, instalare, configurare, training, deployment. (…) Serviciile de suport și mentenanță vin natural în ecosistemul acesta întrucât, după ce clientul a implementat soluția, serviciile de suport îl ajută să-și desfășoare activitatea prin asistență în utilizare, update legislativ și rezolvarea eventualelor cerințe de update care pot apărea.“, răspunde Iulian Motoi.
Noi aplicații
Pe platforma Microsoft Dynamics 365 Business Central, Elian Solutions dezvoltă mai multe soluții personalizate pentru verticalele: producție, producție agricolă, imobiliare, retail și distribuție. În zona de „business agro“, ca planuri pentru a doua parte a acestui an, compania continuă cu un prim pas, în sensul că echipa sa lucrează la dezvoltarea unei aplicații cu capacitate offline de comenzi.
Practic, utilizatorii vor putea plasa comenzi fără să fie conectați la internet, o funcționalitate utilă în zonele în care există fluctuații sau lipsă de semnal, precum în fabrici și pe câmp.
„Soluția cu capacitate offline de comenzi este în momentul de față în faza de dezvoltare. Echipa de programare alocă timp și know-how pentru acest proiect, deci investiția este de această natură. Estimarea noastră este că aplicația va fi activă în primul trimestru al anului următor, iar cereri din partea clienților avem deja, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care ne-am gândit să dezvoltăm o astfel de soluție“, explică Iulian Motoi.
În portofoliul Elian Solutions există și patru aplicații care sunt licențiate de sine stătător: „de OCR-izare facturi“ (pentru șabloane noi de facturi și scanare de documente), „de inventariere mijloace fixe prin scanare“ (folosită simplu de companii pentru diverse inventarieri interne), „clockin/clockout“ (utilizată de firmele de producție pentru înregistrarea timpilor petrecuți de oamenii din hala de producție – pe comenzi și fluxuri tehnologice) și „de retail“ (care susține vânzarea cu amănuntul).
Referitor la provocările întâmpinate în mediul de business din acest an, Iulian Motoi spune că, până la momentul de față, a simțit într-o oarecare măsură efectele instabilității economice.
„În primul rând, am sesizat dificultăți în activitatea curentă a unora dintre clienții noștri, ceea ce s-a tradus prin întârzieri ale termenelor de plată. Totodată, amânarea proiectelor este un alt aspect care considerăm că ne-a impactat, având legătură cu fondurile din PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență, n.r.), cu faptul că multe proiecte sunt puse în așteptare. Clienții doresc să beneficieze de aceste fonduri și au ales să amâne implementarea până când le vor primi“, detaliază acesta.
Fondată în 2008, Elian Solutions a ajuns astăzi la un portofoliu peste 180 de clienți (din care România reprezintă peste 80%) și face parte din Bittnet Group, în pilonul Business Platforms & Software, grup fondat de frații Cristian și Mihai Logofătu.
Articol publicat in New Money