În sistemul ERP Dynamics Business Central dimensiunile sunt tipuri de informație care se pot atașa tranzacțiilor și care asigură companiilor o urmărire a cheltuielilor și veniturilor potrivit intereselor lor specifice. Practic, asigură ceea ce se numește contabilitatea costurilor (cost accounting) și de aceea mai sunt cunoscute și sub denumirea de centre de cost.
Uneori, dimensiunile care se asociază tranzacțiilor sunt introduse greșit și trebuie corectate, dar în versiunile anterioare de produs – când acesta se numea Dynamics NAV (Navision), o corecție a informației privind dimensiunile nu era posibilă decât prin stornarea tranzacției și reînregistrarea ei cu dimensiunile corecte. Acum, există o funcționalitatea care permite realizarea corecției dimensiunilor fără a mai fi necesară stornarea tranzacției. În continuare, vă vom prezenta în detaliu modul în care puteți realiza corecția dimensiunilor.
Realizarea corecției unor dimensiuni poate avea un impact semnificativ asupra raportărilor interne și, dacă din diverse rațiuni, nu dorim să permitem corecția unor dimensiuni prin această funcționalitate, putem opta pentru a interzice includerea în mecanismul de corecție a unor tipuri de dimensiuni. Pentru aceasta, vom căuta în sistem pagina ”Parametrizări corecție dimensiune”:
În această pagină vom putea seta dimensiunea sau dimensiunile excluse de la corecție:
Așa cum spuneam, acest pas este opțional, dacă nu doriți să excludeți nimic de la corecție, nu aveți motive să accesați această pagină.
Pentru a realiza corecția unei tranzacții vom merge în pagina ”Evidență contabilitate”, ne poziționăm pe linia cu tranzacția pe care vrem să o corectăm, dăm clic pe legătura din meniu numită ”Asociat”, apoi pe butonul ”Evidență”, opțiunea ”Corectare dimensiuni”:
Se va deschide o pagină cu trei coloane. În prima apar numele dimensiunilor asociate tranzacției, în a doua vedem valorile dimensiunilor existente, în a treia sunt valorile de dimensiune care pot fi modificate de către utilizator. Pentru a modifica valoare unei dimensiuni mergem pe a treia coloană, pe linia cu dimensiunea pe care vrem să o modificăm și dăm clic pe săgețica din câmp, pentru a deschide lista dimensiunilor disponibile și a selecta una dintre ele:
În partea de sus a paginii avem două elemente opționale. Un câmp numit ”Descriere”, unde putem da detalii despre corecție (ce am corectat și de ce) și un câmp de tip marcaj numit ”Actualizări vizualizare analiză” pe care vă recomandăm să-l bifați mereu.
Pentru ca să aplicăm corecțiile în baza de date dăm clic pe butonul ”Rulare” și se va deschide o fereastră nouă. Aici avem opțiunea de a rula procedura fie imediat, dând clic pe marcaj, fie de a o programa la o anumită oră.
Recomandăm rularea imediată, puteți opta pentru o programare a rulării doar în cazul în care vedeți că rularea încetinește semnificativ viteza de lucru a aplicației, iar în cazul acesta puteți programa procedura în afara orelor de lucru. După rulare va apărea un mesaj de confirmare și modificările vor fi realizate.
E important de știut că acțiunea de corecție a dimensiunilor este păstrată într-un istoric și este reversibilă. Istoricul poate fi accesat din pagina ”Intrări contabilitate”, dând clic pe ”Intrare”, apoi pe ”Istoric corecții dimensiuni”:
Se va deschide lista cu istoricul corecțiilor de dimensiuni și cu starea acestora:
Aici, dacă dăm clic pe câmpul ”Nr. intrare”, se va deschide pagina cu corecția realizată, pe care o putem anula:
Elian Solutions este parte a Bittnet Group, activând de peste 15 ani în piață ca implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics 366 Business Central. Având o echipă de peste 70 de angajați și un portofoliu de peste 250 de clienți, Elian Solutions este unul dintre cei mai importanți parteneri Microsoft pentru sistemele ERP.