Orice aplicație de afaceri, pe lângă funcționalitățile pe care le asigură, trebuie să ofere utilizatorului și o interfață grafică care să ușureze munca acestuia. Când vorbim despre sistemele ERP, caracterizate prin complexitate și modularitate, e cu atât mai important ca utilizatorul să dispună de această interfață, care să fie ușor de navigat și adaptată nevoilor sale.
În sistemul ERP Business Central această interfață intuitivă este asigurată de către ”Centrul de rol”. Centrul de rol este prima pagină pe care ajunge un utilizator imediat ce se autentifică în sistem și totodată principala pagină de lucru. Centrul de rol nu arată la fel pentru orice utilizator, ci el diferă funcție de rolul pe care acesta îl are în cadrul companiei. Dacă, de exemplu, utilizatorul este director de vânzări, este firesc ca el să aibă acces cu precădere la comenzile de vânzări, la grafice cu performanța agenților de vânzări ori la liste cu cei mai importanți clienți etc. și să nu vadă comenzile de aprovizionare sau rapoartele contabile.
Business Central vine cu o serie predefinită de Centre de rol, iar rolurile sunt asignate utilizatorilor de către consultanții de implementare. Asignarea se face potrivit funcției și responsabilității fiecărui utilizator în cadrul firmei.
Elementele centrului de rol din Business Central
Un centru de roluri este construit modular, din elemente ce pot fi adăugate, editate și așezate în pagină. Elementele ce se pot regăsi în cadrul unui centru de roluri sunt:
Meniuri și legături de navigare – se regăsesc în partea de sus a paginii și trimit către pagini care sunt relevante pentru rolul respectiv. În cazul de față, vom exemplifica cu rolul ”Operator comenzi de vânzare” și aici avem meniuri și legături pentru stocuri, clienți, jurnale de casă etc.
Acțiuni – în această zonă se regăsesc legături pentru cele mai utilizate operațiuni pe care le realizează utilizatorul: crearea de documente – oferte, comenzi, facturi etc. sau rularea de rapoarte
Activități – în această zonă sunt afișate iconițe în formă de pătrat ce conțin o descriere și o valoare numerică. Ele asigură accesul la liste de documente sau activități ori afișează diverse statistici despre starea afacerii. De exemplu, în imaginea de mai jos avem o iconiță cu descrierea ”Întârziat” și valoarea 2. Asta înseamnă că există două comenzi de vânzare a căror livrare este întârziată față de data planificată de livrare.
Diagrame – acestea pot conține unul sau mai multe grafice ce afișează informații relevante pentru utilizator. Informația se poate vedea și textual, poziționând cursorul mouse-ului pe o parte din grafic.
Liste – în această zonă aveți opțiunea să vă creați liste (clienți, articole) în care puteți selecta entitățile pe care le accesați cel mai des. De exemplu, în calitate de operator comenzi vânzare e posibil să aveți în responsabilitate exclusivă câțiva clienți importanți și să operați mai ales pentru aceștia.
Inbox Rapoarte – este o listă cu rapoartele ce au fost programate pentru rulare. În Business Central e posibilă programarea rulării rapoartelor la o anumită dată și oră, iar raportul rezultat poate fi trimis la imprimantă sau salvat în format Pdf, Word, Excel sau XML.
Utilizatorul poate stabili ce elemente să se afișeze în centrul de roluri, precum și ordinea în care acestea vor apărea. Despre particularizarea centrului de rol vom discuta însă într-un articol viitor.
Elian Solutions este parte a Bittnet Group, activând de peste 15 ani în piață ca implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics 366 Business Central. Având o echipă de peste 70 de angajați și un portofoliu de peste 250 de clienți, Elian Solutions este unul dintre cei mai importanți parteneri Microsoft pentru sistemele ERP.