În ultimii ani conceptul de ”transformare digitală” este tot mai des întâlnit în comunicarea ce vizează mediile de afaceri și toată lumea pare să fie de acord că această transformare este pentru companii necesară și, finalmente, inevitabilă. Conceptul este însă destul de larg și ne putem întreba: ce este, până la urmă, transformarea digitală, ce presupune ea?
O definiție în termeni generali ar fi următoarea: transformarea digitală este integrarea tehnologiei digitale în toate ariile unei afaceri, prin utilizarea acesteia pentru înlocui procese non-digitale sau manuale cu procese digitalizate, sau prin înlocuirea unei tehnologii digitale mai vechi cu una mai nouă. Rezultatul vizat este o eficientizare și automatizare a proceselor de afaceri, dar în unele cazuri și modificarea modului de a face afaceri, fiindcă pot apărea noi oportunități.
Transformarea digitală presupune implementarea unor aplicații pentru afaceri care au deja o istorie respectabilă – cum ar fi sistemele ERP, CRM, BI, dar și unele tehnologii mai noi: cloud, inteligență artificială, aplicații pe telefonul mobil, IoT (Internet of Things) etc.
Transformarea digitală înseamnă însă pentru fiecare companie ceva diferit; unele domenii de activitate se pretează mai bine la digitalizare, unele companii au investit deja în acest proces, altele sunt abia la început.
Ceea ce trebuie știut este că atunci când gândim o transformare digitală trebuie să o facem etapizat, având în vedere o strategie pe termen lung și o viziune asupra rezultatului final, prioritizând ceea ce este mai urgent de realizat și ținând seama de dependențele care există între diversele aplicații și tehnologii.
Să luăm, de pildă, cazul ipotetic al unei companii care lucrează cu stocuri, are și procese de producție, dar la momentul actual nu dispune decât de o aplicație pentru gestiunea stocurilor – învechită și un program de contabilitate. Comenzile se realizează telefonic sau prin email și nu există o aplicație care să integreze activitățile tuturor departamentelor companiei într-o singură bază de date.
În această situație, primul pas al transformării digitale ar fi implementarea unui sistem ERP – precum Dynamics 365 Business Central. Astfel, s-ar asigura o imagine unitară asupra afacerii, iar regulile de afaceri ar putea fi aplicate în mod consecvent la nivelul întregii companii.
Apoi, să presupunem că la compania respectivă comenzile către furnizori și de la clienți sunt în număr mare și conțin multe articole, ceea ce face ca activitatea de introducere a lor în sistem să fie consumatoare de timp, prezentând și riscul unor erori umane de operare. În acest caz, următorul pas al transformării digitale ar fi introducerea unui sistem de tip EDI (Electronic Data Interchange) prin care schimbul de documente (comenzi, facturi, avize etc.) cu furnizorii și clienții să se realizeze electronic și automat.
După aceea, următoarea prioritate ar fi depozitul; pentru managementul depozitului a devenit mai mult decât necesară o soluție de scanare cu coduri de bare, care să se poate integra ușor cu sistemul ERP și care să nu necesite investiții semnificative în materie de hardware (să funcționeze pe telefoane mobile obișnuite). În aceste condiții, s-ar putea implementa un sistem precum Mobile WMS.
Să presupunem apoi că în companie se produc și comercializează unele produse care trebuie să vină cu o documentație complexă (schițe tehnice, ghiduri de utilizare etc.) și care trebuie să fie arhivată și catalogată pentru a putea fi ușor regăsită și utilizată. Pentru aceasta, o soluție de Document Capture ar fi cea mai potrivită.
Iar exemplele privind transformarea digitală pot continua:
- Departamentul de producție ar putea beneficia de un planificator vizual pentru producție, precum Visual Production Scheduler, care să ajute în luarea unor decizii rapide
- Departamentul de vânzări ar avea nevoie de predicții mai bune privind vânzările – și în acest caz se poate folosi o extensie din Dynamics 365 Business Central care folosește inteligența artificială pentru a realiza predicții
- Managementul poate folosi o soluție de BI (Busines Intelligence) pentru analiza afacerii, cum ar fi Jet Reports
Precum se vede, transformarea digitală este un proces gradual, ce vizează toate zonele afacerii. Este permanent, fie și pentru faptul că tehnologiile se schimbă foarte rapid și e nevoie să ținem pasul cu ele. În exemplificările date mai sus am pus accentul pe aplicații și tehnologii deja cunoscute, dar tehnologiile mai recente (cloud, inteligența artificială, IoT) deschid noi orizonturi și noi oportunități pentru companiile dispuse să adopte rapid aceste tehnologii.
Din această perspectivă, sistemul ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central este o soluție optimă întrucât, pe lângă funcționalitățile oferite în mod tradițional de către sistemele ERP, prin integrarea în cloud cu celelalte produse și tehnologii Microsoft oferă o deschidere către tot ce este nou și poate oferi un avantaj competitiv.
Elian Solutions este parte a Bittnet Group, activând de peste 15 ani în piață ca implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics 366 Business Central. Având o echipă de peste 70 de angajați și un portofoliu de peste 250 de clienți, Elian Solutions este unul dintre cei mai importanți parteneri Microsoft pentru sistemele ERP.