Companiile din domeniul distribuției includ adesea în ofertele lor către clienți articole pe care nu le dețin în stoc și pe care le comandă de la furnizori doar în situația în care un client face o comandă fermă. De obicei, fluxul obișnuit al stocurilor este ca marfa să ajungă de la furnizor la distribuitor, iar apoi acesta să o livreze clientului.
Există însă situații, când e mai economic ca produsele comandate de către client să ajungă la acesta direct de la furnizor, fără să mai treacă pe la depozitul distribuitorului. De altfel, multe din platformele de comerț online operează în acest mod.
În sistemul ERP Dynamics Business Central e posibil ca printr-o funcționalitate numită ”Livrare directă” articolele să ajungă direct de la furnizor la client, în sistem înregistrându-se simultan recepția și livrarea stocurilor și înregistrările contabile aferente. În acest fel, se evită costurile cu logistica și depozitarea, dar din punct de vedere cantitativ și financiar urmărirea este asigurată la fel ca într-un flux obișnuit.
În continuare, vă vom arăta cum puteți configura și utiliza acest flux de lucru. Mai întâi este necesar să definim în sistem un cod de cumpărare dedicat pentru livrarea directă, care va crea legătura între o comandă de vânzare și o comandă de cumpărare.
Pentru parametrizarea unui cod de cumpărare cu livrare directă în Business Central, vom accesa pagina ”Coduri Cumpărare” utilizând funcția de căutare:
Se va deschide o pagină în care pe o linie vom defini un cod și o descriere pentru livrarea directă, și bifăm câmpul ”Livrare directă”:
Pentru crearea unei comenzi de vânzare cu livrare directă, mai întâi definim elementele comenzii, așa cum am face-o pentru o comandă de vânzare obișnuită. În imaginea de mai jos am creat un exemplu de comandă de vânzare care conține o linie cu 100 de bucăți din articolul cu cod ”ART-0150”:
Apoi, fiindcă dorim ca pentru acest articol să se facă o livrare directă vom selecta din linia comenzii, pe câmpul ”Cod cumpărare”, codul de cumpărare asociat cu livrarea directă. E foarte posibil ca pe baza dvs. de Business Central câmpul să nu fie vizibil, dar el poate fi adus pe liniile comenzii de vânzare folosind funcția de personalizare a paginii. (vezi articolul Personalizarea paginilor în Business Central)
Următorul pas este să creăm o comandă de cumpărare : vom crea o fișă nouă de comandă cumpărare, pe care selectăm furnizorul de la care dorim să achiziționăm, apoi în secțiunea ”Detalii factură” a comenzii de cumpărare, pe câmpul ”Client” vom selecta din lista de clienți codul clientului la care furnizorul va face livrarea.
După aceasta, din antetul comenzii de cumpărare, apelăm ”Funcții -> Livrare directă -> Preluare comenzi de vânzare”:
Se va deschide o pagină în care vom putea selecta linia de vânzare:
După ce dăm clic pe butonul ”OK”, în linia comenzii de cumpărare se va regăsi articolul din comanda de vânzare:
În acest moment, documentele sunt conectate, iar la înregistrarea oricăruia dintre ele, automat se va înregistra și celălalt. Altfel spus, dacă înregistrăm recepția din comanda de cumpărare, automat se va înregistra livrarea din comanda de vânzare, sau dacă înregistrăm livrarea din comanda de vânzare, automat se va înregistra și recepția în comanda de cumpărare. Momentul înregistrării va fi acela când avem confirmarea că articolele au ajuns la client. Înregistrarea facturării se va realiza mai întâi din comanda de vânzare, apoi se va putea realiza și factura din comanda de cumpărare.
În cazul în care avem articole pentru care folosim mereu livrarea directă, putem selecta pe fișa articolului un cod de cumpărare:
Odată realizată această setare, codul de cumpărare din fișa articolului se va completa automat pe liniile comenzii de vânzare.
Elian Solutions este parte a Bittnet Group, activând de peste 15 ani în piață ca implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics 366 Business Central. Având o echipă de peste 70 de angajați și un portofoliu de peste 250 de clienți, Elian Solutions este unul dintre cei mai importanți parteneri Microsoft pentru sistemele ERP.