Solutiile Enterprise Resource Planning (ERP) sunt vazute de multi ca un panaceu pentru o companie in criza. O idee gresita, solutiile in sine fiind importante pentru afacere de la bun inceput, nu doar atunci cand sunt identificate probleme in evolutie.
Piata ERP-urilor este foarte la nivel global, cu un total al veniturilor companiilor de profil estimat la 27 miliarde dolari, insa zonele principale pentru activitatea acestor companii sunt cele dezvoltate.
In Romania, valoarea pietei este estimata la putin peste 100 milioane euro, putin daca luam in calcul ca orice afacere are nevoie de o solutie ERP. Printre cele mai mari companii de profil din lume sunt SAP, Oracle, Sage si Microsoft, prezente si in tara noastra. Lider este SAP cu o cota de piata de aproape un sfert.
Am stat de vorba cu Iulian Motoi, managing partner la Elian Solutions, una dintre companiile mici de profil de la noi, despre rolul ERP in general intr-o afacere si despre particularitatile economiei autohtone in ceea ce priveste adoptarea acestor solutii.
BC: Cat de importanta este o solutie ERP intr-o companie? Care sunt companiile care au nevoie de o solutie ERP (nevoie reala, nu o companie de consultanta care sa isi faca liste cu clientii proprii si potentiali)?
Iulian Motoi: Importanta unei solutii ERP intr-o companie este direct proportionala cu complexitatea afacerii, care genereaza anumite nevoi informationale. Este importanta indeosebi pentru firmele din domeniile productiei si distributiei, unde volumul de informatie si numarul de procese sunt ridicate.
Nevoia devine urgenta atunci cand firma inregistreaza o crestere cantitativa si calitativa a afacerii, crestere care nu mai poate fi satisfacuta de sistemele informationale actuale, fie ca vorbim de programe de contabilitate, de gestiune a stocurilor sau de gestionare a relatiilor cu clientii (sisteme de tip CRM). Situatia tipica este urmatoarea: clientul are deja mai multe sisteme, neintegrate, iar informatia se obtine cu greutate si cu intarziere. Indicatorii de performanta sunt greu de calculat, nu se pot lua decizii in timp real fiindca nu se poate obtine informatia care sa stea la baza acelor decizii.
BC: Care sunt costurile de implementare ale unei solutii ERP?
I. M. Costurile de implementare pot fi de trei tipuri: costurile cu licentele, costurile cu serviciile implementatorului si costurile cu infrastructura hardware si software. Costurile licentelor software reprezinta valoarea softului propriu-zis, valoare care e direct proportionala cu numarul utizatorilor care vor folosi softul. Costurile cu serviciile implementatorului sunt date de efortul acestuia de a configura si adapta solutia pentru cerintele de afaceri ale clientului. O implementare este laborioasa, dureaza cateva luni si presupune parcurgerea mai multor etape si elaborarea unei documentatii minutioase. Costurile cu infrastructura depind mult de ceea ce exista deja la client – servere, statii de lucru, unelte software. Solutia pe care noi o implementam, Microsoft Dynamics NAV, nu necesita de obicei investitii semnificative din acest punct de vedere, fiindca ea se integreaza perfect cu softurile Microsoft, cele care domina piata.
In ce priveste costurile, pretul poate porni de la cateva mii de euro si poate ajunge la sute de mii de euro, in functie de numarul de utilizatori si de complexitatea implementarii. In orice caz, trebuie corectata perceptia in piata ca exista solutii de tip ERP ieftine, de cateva sute de euro. Nu exista, exista doar furnizori care isi autointituleaza softurile ca fiind ERP si incearca sa induca in eroare clientul.
BC: Ce economii sau profit suplimentar poate face o companie prin adoptarea unei solutii ERP?
I. M. Evaluarea monetara a unei investitii intr-un sistem ERP este un lucru dificil, dar nu imposibil. Presupune insa stabilirea unor indicatori de performanta, care sa fie masurati inainte si dupa implementarea softului. De pilda, se poate cuantifica scaderea stocurilor generata de implementare. Se stie ca orice stoc care sta in depozit este un activ imobilizat, care nu produce valoare.
Pe de alta parte, companiile au nevoie de stocuri pentru a produce sau pentru a vinde. Un sistem de tip ERP aduce posibilitatea de a stabili o politica de aprovizionare care sa minimizeze stocul, prin cuplarea cererilor pentru stoc cu oferta de aprovizonare. Se poate cuantifica, de asemenea, timpul care se economiseste prin generarea automata de raportari – care inainte se faceau cu truda, prin Excel. Sau costurile legate de celelalte aplicatii IT anterioare implementarii sistemului si care dupa implementare nu mai sunt necesare.
Exista insa si multe beneficii care sunt greu sau imposibil de cuantificat si care sunt poate chiar mai importante decat cele cuantificabile. Capacitatea de a lua decizii in timp real e una dintre ele, cea mai importanta probabil, dar mai sunt si altele: accesul la aplicatie pe baza unor roluri predefinite – ceea ce sporeste securitatea sistemului, acuratetea datelor, plusul de prestigiu in relatia cu partenerii etc.
BC: Care este valoarea pietei de profil din Romania?
I. M. Estimarile firmei de consultanta Pierre Audoin Consultants arata ca piata de ERP va atinge o valoare de circa 106 milioane euro. Trebuie insa sa tinem cont si de climatul economic si politic si controversele legate de anumiti jucatori din piata.
BC: Ce rezultate financiare a avut Elian Solutions in ultimii ani?
I. M. Evolutia Elian a cunoscut o crestere constanta, iar in 2014 cresterea a devenit exploziva, inregistrandu-se o cifra de afaceri de circa 650 000 euro, dubla fata de anul 2013. Estimam ca si in anul 2015 vom continua trendul ascendent, dar nu la aceeiasi parametri. De altfel, dincolo de crestere, important pentru noi este in primul rand sa putem livra clientilor nostri servicii la aceeasi calitate ca pana acum, sau poate chiar mai buna. Vrem sa construim ceva durabil si asta cere timp.
BC: Cu ce se diferentiaza Elian fata de competitori in oferta de ERP avand in vedere ca solutiile Microsoft Dynamics NAV se gasesc in oferta multor companii de profil?
I. M. Ne diferentiem in primul rand prin echipa pe care o avem. Oricat de bun ar fi softul, daca nu ai oameni cu experienta – care sa cunoasca bine solutia si procesele de afaceri – nu poti face implementari reusite. Noi avem o echipa alcatuita din oameni care au trecut, fiecare, prin zeci de implementari. De asemenea, printr-un program de instruire continuua, cautam sa sporim nivelul cunostintelor, ca oamenii sa fie la curent cu cele mai noi tehnologii si functionalitati ale produsului.
Un alt lucru care ne diferentiaza este activitatea post-implementare. De fapt, implementarea e doar inceputul unui parteneriat pe termen lung, iar noi cautam sa livram in cadrul acestui parteneriat cat mai multa valoare clientilor nostri. Imediat ce sistemul devine functional, noi asiguram o perioada de trei luni de garantie, perioada in care rezolvam orice problema fara niciun cost. Dupa aceea, semnam cu clientul un contract de suport cu un numar lunar de ore incluse. Daca clientul nu consuma aceste ore, acestea se pot reporta in luna urmatoare sau clientul poate opta pentru realizarea unor cerinte suplimentare, care in mod normal ar presupune o evaluare separata. In acest fel, clientii nostri sunt siguri ca-si vor putea valorifica maximal investitia in sistemul lor ERP.
BC: Care este profilul de companii deschise la solutii gen ERP? Cat de deschisi sunt clientii potentiali la astfel de solutii?
I. M. Solutia pe care o implementam noi – Microsoft Dynamics NAV – este o solutie internationala, implementata in toata lumea. De aceea, este preferata de catre companiile cu capital strain care vin in Romania. Este preferata si de managerii romani care inteleg valoarea unei astfel de solutii si care nu gandesc doar in termen de costuri imediate, ci si de beneficii.
Citeste intregul material pe Business Cover